Tips voor gebruik reisblog

15 mei 2005 - Heemskerk, Nederland

Tips voor gebruik reisblog

De meeste mogelijkheden van het reisblog spreken voor zich zelf, maar een paar dingen zal ik hieronder toelichten.

Tabblad Verhalen

·         Het laatst opgenomen reisverslag staat na openen van de site automatisch voor.

Tabblad Foto’s

·         Als eerste krijg je een pagina met de albums met foto’s, behorend bij elk individueel verslag. Elk met de laatste foto in dat album (kan ik niet veranderen).

·         Als je op een van die albums klikt krijg je de foto’s in dat album te zien, in de vorm van meerdere pagina’s, met 20 foto's per pagina (voor snel doorbladeren door de pagina's: onder op de pagina).

.         Rechts boven de bovenste rij foto's kun je kiezen of je de foto's in het album vanaf de eerst-genomen dan wel vanaf de laatst-genomen foto wilt bekijken.

·      Voor een quick scan kun je alleen die overzichtspagina’s bekijken. Je mist dan de soms toegevoegde iets uitgebreidere toelichting bij een foto.

·         Je kunt ze ook stuk voor stuk bekijken door op een van de foto's te klikken en daarna doorklikken (pijltje rechts) of terugbladeren (pijltje links). Dan krijg je rechts naast de foto ook de eventueel toegevoegde tekst te zien.

Tabblad Kaart

·         Met de blauwe lijn heb ik de routes van mijn fietsreizen weergegeven, door zoveel mogelijk steden, stadjes, dorpen en gehuchten in te voeren. Ze worden verbonden met steeds een rechte streep, dus niet de echt gefietste route. Sommige kleine gehuchten worden door Google Maps niet herkend, dus die heb ik overgeslagen of een wel herkende grotere plaats in buurt opgenomen. Maar al met al geeft het een goed beeld van de afgelegde routes.

·         Als je ver inzoomt op die blauwe lijn verschijnen er een soort schildjes met een sterretje. Dat zijn de plaatsen waar de foto’s zijn genomen. Hiervoor geldt uiteraard ook: niet altijd exact op de plaats zelf.

·         Klik je op het schildje, dan krijg je een pop-up met de plaatsnaam en de daar genomen foto(’s) in klein formaat (niet allemaal bij veel foto's op één plek). En op plaatsen waar ik een verslag heb gemaakt, staat op die pop-up een hyperlink naar dat verslag. Klik je op een fotootje (of reisverslag), dan springt de site naar die foto in het groot op het tabblad Foto’s (of naar dat verslag op het tabblad Verhalen. Er is helaas geen button “Terug naar de Kaart”. Wil je de kaart verder bekijken dan moet je terug naar het tabblad Kaart en weer opnieuw beginnen, helaas.

Dit reisblog heb ik met heel veel plezier (en veel mooie herinneringen) gemaakt en ik hoop dat jullie 'm met net zoveel plezier bekijken.

Groeten,

Theo.op.de.fiets