Fietstocht Málaga - Bericht 1 / Van Heemskerk naar Nancy

1 augustus 2012 - Nancy, Frankrijk

Hallo allemaal,

Ik ben vertrokken op zondag 22 juli, op weg naar Málaga!

DSC07256

Tot nu toe gaat het allemaal zeer voorspoedig ondanks het hete weer in de eerste dagen. Mooi fietsweer is zo'n graadje of 18 tot 20, maar bij 25 tot 30 graden wordt het toch een ander verhaal. Desondanks me niet uit het veld laten slaan en gewoon doortrappen. Als je tijdens het fietsen wind vangt koel je goed af, pas als je stopt slaat de hitte toe.

Zondag 22 en maandag 23 juli, van Heemskerk via Woudrichem naar Arendonk

Eerste dag langs Schiphol, door Uithoorn, Kanis, Woerden en Oudewater naar Lopik; daar met de pont de Lek over naar Ameide en bij Gorinchem over de Waal tot Woudrichem gereden. Prachtig fietsweer, hoewel met een zuiden wind tegen. Maar een goede start van de tocht met meteen al ruim 126 km.

DSC07271DSC07275DSC07279

De volgende dag (maandag 23 juli) naar Bart in Arendonk gereden, door Land van Waal en Maas, door de Loonse en Drunense Duinen. Vanaf Tilburg - door de Brabantse Kempen - over het “Bels Lijntje” (voormalige spoorweg, mooi fietspad) DSC07287via Baarle Nassau naar Turnhout en tenslotte naar Arendonk. Was daar al vroeg in de middag. Allemaal bekende route, vanwege eerdere fietstochten. Bart is de volgende 2 dagen met mij meegefietst.

Dinsdag 24 juli, van Arendonk naar Tourinnes la Grosse (Belgische kempen)

Door de Belgische Kempen naar Leuven, over een prachtige route met heel veel DSC07303geheel door de landerijen liggend fietspad, de zgn. RAVEL 2-route, ook weer een voormalige spoorwegbedding (RAVEL staat voor Réseau Autonome de Voies Lentes). Totaal geen last van auto’s e.d. en maar een gering hoogteverschil. In Leuven aan de langste toog van Europa een biertje gedronken en wat gegeten en weer verder. Toen we de stad Leuven uit reden DSC07304helaas een omleiding vanwege wegwerkzaamheden. Werden we als fietsers door een bos geleid over onverharde paden met veel hellingen (begin van de Belgische Ardennen) en losse stenen en zand. Na 7 of 8 km kwamen we weer op de hoofdweg. Waarom die Belgen niet even een strookje vrijhielden voor fietsers bij die werkzaamheden, is me een raadsel, want auto’s mochten er wel langs zo bleek toen. Einde van deze etappe op camping “Au Val Tourinnes” in Tourinnes la Grosse. Een niet zo'n bijzondere camping (met overwegend onbewoonde stacaravans en veel ganzenkeutels op het gras langs de vijvers!), maar wel met een goed Italiaans restaurant vlakbij, in Hamme Mille.

Woensdag 25 juli, van Tourinnes la Grosse naar Dinant (Ardennen)

Eerst naar Namen (beoogde pleisterplaats) over weer een zeer fraaie route door de inmiddels flink glooiende Ardennen en langs de Maas. Bleek er een foutje te staan in de km-telling in het routeboek. Waren we al om twaalf uur in Namen. Daar wat rondgekeken en een broodje gegeten en toen door naar Dinant, pal langs de oeverDSC07347 van de Maas, met fraaie vergezichten en fantastisch mooi gelegen huizen als kastelen. Het was wel een erg hete dag, maar op een terrasje aan de Maasoever met een lekker biertje ben je de vermoeienissen zo weer kwijt. Dinant is de geboorteplaats van Adolphe Sax – en dat was duidelijk te zien; hele stad versierd met DSC07360saxofoons. In plaats van naar een camping een paar km verderop, zijn we naar een camping aan de Maas in Dinant zelf gegaan; zagen we toevallig aan de overzijde van de Maas liggen, stond niet in het routeboek. Simpel, maar meer hadden we niet nodig.

Donderdag 26 juli, van Dinant naar Bertrix (Ardennen)

De volgende dag, we schrijven inmiddels donderdag 26 juli, zijn we al om half zes opgestaan, want we hadden ieder een eigen lange en zware dag voor de boeg, met veel flink steile hellingen door de Ardennen: Bart van Dinant naar Luik en dan verder met de trein naar huis. Ik vervolgde mijn route door de Ardennen verder naar het zuiden; helaas in Dinant zelf al meteen een afslag te vroeg genomen, met een nodeloze zware klim van 2 km en weer afdalen tot gevolg. Langs het riviertje de DSC07413Lesse eerst flink klimmen en dalen tot aan Houyet, waaronder een heel steil stuk (niet te doen; de benen zijn kennelijk toch nog onvoldoende getraind voor dit werk, dus 300 meter lopen). Daarna over weer zeer fraaie wegen en fietspaden door mooie landschappen over veel hellingen en snelle afdalingen (soms 7 km/u in het laagste verzet omhoog, soms met 52 km/u er weer af) over rustige tot doodstille wegen, weinig dorpen en waar ook nog eens niets te krijgen is. Tot aan Bertrix, in de zuidelijke Ardennen. Op een super grote camping (95% Nederlanders), met alle voorzieningen die je je maar bedenken kunt. De prijs was er ook wel naar. Waar je normaliter voor een plek op een trekkersveldje 10 à 12 € betaalt, is het hier 25 € per nacht.

Vrijdag 27 juli, rustdag in Bertrix

Na de zware klimdag van gisteren hier een rustdag genomen, met gebruik van zwembad en zo. ’s Avonds, aan het einde van die rustdag, begon het te regenen en vreselijk te onweren.

Zaterdag 28 juli, van Bertrix naar Charney-sur-Meuse (Lotharingen)

De volgende ochtend was het nagenoeg droog en ben ik toch maar vertrokken, hopend dat het wel droog zou worden. Na tien km bleek dat we het op de camping minder erg hadden getroffen dan in dat gebied. Veel takken op de weg, modderstromen en weggespoelde stenen en tot overmaat van ramp een dwars DSC07435over de weg gevallen dikke dennenboom; “eigen schuld, dikke bult” want een hek met een bord “Route Barré” had ik genegeerd, erop gokkend dat dat wel voor auto’s zou zijn bedoeld. Gelukkig kon ik de fiets geheel platliggend nog tussen een paar takken doorwurmen en weer verder, o.a. langs de Abdij van Orval (een uur of elf, dus te vroeg om de brouwerij te bekijken). Om kwart over elf passeerde ik de grens België – Frankrijk en een paar km verderop in Avioth eindelijk een plek waar ik even een koffiepauze kon nemen. Een gehucht van niks overigens, maar met een giga grote basiliek!

Bij Montmédy even van de route af naar een oude vesting; helaas weinig bijzonders te zien, beetje mistroostig door de regen. In het begin van de middag, in de buurt van Louppy, werd het droog (eetpauze), maar na een paar kilometer met een waterig DSC07472zonnetje ging het op een gegeven moment toch weer regenen en helaas over in echte plensbuien, dus dat schoot niet op. Temeer daar de route die dag louter uit stijgen en dalen bestond. In Haraumont schuilen bij een kerkje, ondanks regenpak. Eind van de middag, toen ik de Ardennen verliet en richting Verdun afzakte – aan de westkant van Lotharingen - werd het gelukkig droog en brak de zon door. In Charney-sur-Meuse, zeven kilometer voor Verdun, gestopt; toevallig samen met nog twee (solo)fietsers uit Nederland. De een (Ad) op weg naar Cluny; de ander (Thomas) naar Taizé, een paar km vóór Cluny, voor een internationale oecumenische bijeenkomst in een klooster. ’s Avonds – na een patatje op de kermis in het dorp – nog een regenbuitje als toegift.

Zondag 29 juli, van Charney-sur-Meuse naar Nancy (Lotharingen)

Een rit van 140 km! Ging ook weer prima. Prachtig weer met strak blauwe lucht. Eerst naar Verdun en daar rondgekeken. DSC07483Dan door de landerijen, over de laatste Lotharingse heuvels - Côte de Meuse - oversteken van Maasdal naar Moezelal - met een stevige klim omhoog en snelle afdaling weer naar beneden. Net over de top mooi DSC07499uitzicht bij Woinville op het dal met Lac de Madine. Om dat meer heen fietsen (deels zeer modderig pad met veel boomwortels; valt niet mee zo’n zwaar beladen fiets dan overeind te houden), daar even pauzeren en dan lang en mooi afdalen naar Pont-à-Mousson in het Moezeldal. Vervolgens veel (soms vals) plat langs de Moezel en tussen de diverse deelstromen van de Moezel door. Ook weer over mooie fietspaden, met helaas wéér een totaal het fietspad versperrende omgewaaide wilg. Dit keer alle bagage eraf, over de boom tillen, opladen en weer verder. Om vijf uur 's middags zat ik in Nancy op Place StanislasDSC07514DSC07528aan een welverdiend biertje, want vanaf Lac de Madine was nergens een winkel of terras open, dus moest ik het met mijn eigen - zouteloze - watervoorraad doen.

Vanaf Place Stanislas naar het station gefietst en met de tram een 8 km lange 10% helling naar Vandœuvre de Nancy, een buitenwijk van Nancy; die tram was een gouden tip van andere fietsers die we spraken toen Els en ik in juni op die camping stonden. Tenslotte nog een paar kilometer fietsen naar de camping in Villers-lès-Nancy en een lange dag (140 km gereden – 9 uur en 40 minuten onderweg geweest – met een netto rijtijd van 7 uur 15) zit er op.

Tot nu toe heb ik er 773 km opzitten. Vandaag rustdag in Nancy. Morgen weer verder en later zal ik wel weer wat van me laten weten.

Groeten, Theo