Fietstocht Rome - Etappe 2: van Lütherstadt Wittenberg naar Praag

16 juni 2005 - Praag, Tsjechië

Tweede etappe: van Lütherstadt Wittenberg naar Praag

Donderdag 9 juni / Lütherstadt Wittenberg - Grödel

's Nachts slecht geslapen vanwege de kou en een beest in mijn kussen! En dat beest maakt aldoor een brommend geluid. Aanvankelijk dacht ik dat er een soort grote bij tegen de binnentent aan zat, maar dat bleek niet het geval. Een paar keer die nacht mijn kleren uit mijn kussen gehaald en uitgeschud, stompen, er op gaan zitten, maar het hielp allemaal niet! 's Morgens bij het douchen kruipt er een soort kleine schorpioen uit mijn fietsbroek (waarschijnlijk erin gekropen tijdens het drogen aan de lijn). Je zal 'm maar nietsvermoedend aantrekken, met zo'n "nootje kraker" er in!!

Met mooi weer, maar nog wel fris, om half negen vertrokken. Harde noorden wind mee. De fietspaden waren beter dan aangegeven in de routebeschrijving, bijna allemaal geasfalteerd. Veel fietsers van zuid naar noord (stroomafwaarts, terwijl ik stroomopwaarts rij). Soms in grote groepen, met de bus en fietsaanhanger er achteraan voor bagage en als bezemwagen voor de uitvallers. De meesten rijden van hotel naar hotel, met alleen wat kleren en eten voor onderweg. Bij Pretzch met de pont overgestoken naar de westelijke over.

082 Pont over de Elbe bij Pretzch

Met de pont over de Elbe bij Pretzch

In Torgau uitgebreid gepauzeerd en lekkere spargel gegeten met een wit wijntje erbij. En een paar dingen bekeken: kasteel, markt met raadhuis en gedenkteken van de eerste Russisch-Amerikaanse ontmoeting aan de Elbe op 24-4-1945.

086 Torgau, kasteel       090 Torgau (Markt), lunch met spargel       088 Torgau, Amerikaans-Russisch Denkmal

Torgau: kasteel              markt (lunch met spargel)       en      Denkmal

De Elbe zelf weinig gezien; de route loopt veelal op enige afstand van het water of achter dijken. Wel veel landerijen met hier en daar de al geel kleurende graanvelden. 's Middags verdween de zon nagenoeg en werd het fris. In Belgern even zeer steil het centrum in: Postmeilensäule uit 1730 (zuil met afstanden in uren voor de postkoetsen) en Roland, een 6 meter hoog standbeeld uit Elbe-zandsteen.

091 Belgern, Postmeilen säule   Belgern, Postmeilensäule en beeld van Roland

Bij Mühlberg weer met de pont over. De camping daar, waar ik om een uur of vijf dacht te kunnen stoppen, bestond niet meer. Dus dan maar doorkarren. Op de kaart van de routebeschrijving zou de eerstvolgende camping in Grödel moeten zijn, maar op de bladzijden met onderkomens stond die niet genoemd. Bij navraag kende niemand die camping, dus ik vreesde het ergste. Gelukkig tenonrechte!! Achter een gewoon woonhuis blijkt een groot terrein als camping direct aan de Elbe te liggen.

092 Grödel (ligt tegen Nünchritz aan) Grödel, direct aan de Elbe093 Grödel (ligt tegen Nünchritz aan)

Weliswaar als niet-officiële maar meer als hobby bedreven camping, beheerd door een wel erg vreemde, maar aardige snoeshaan (een soort beroeps rommelkont). Maar alles werkt: douche en toilet. En dat voor maar 3,50 euro. Bovendien, na bijna 143 km (!!) vind ik niets meer belangrijk, als ik maar kan staan (met de tent) in liggen (in de tent).

De dag in cijfers: weg om 8.30, stop om 18.15 = 9.45 uur; rijtijd 7 uur; 143 km gereden (eigenlijk een veel te lange dag).

Vrijdag 10 juni / Grödel - Kötitz (Coswig)

Vandaag een rustige dag, want de afstand tot Dresden is nog maar klein, z'n 50 km. In de stad zelf zijn geen campings, maar op de routekaart staat er een aangegeven na Dresden. Om negen uur weg. Fris en veel bewolking. Bij Meissen sprak ik een man die uit Dresden bleek te komen (ook een fervent fietser). Hij bevestigde dat er in de stad of direct aan de rand van de stad geen campings zijn. Hij raadde mij een camping vóór Dresden aan, bij Coswig/Kötitz, met zwembad. Die camping stond niet op de kaart. En hij raadde een bezoek aan Meissen aan. En later een dag in Königstein te blijven om een fraaie wandeling te maken.

096 Meissen, AlbrechtsburgDus Meissen in (via een steile klim en over de brug over de Elbe).097 Markt van Meissen

Fraaie stad met als belangrijkste toeristische trekpleister een porceleinfabriek. Stad bekeken (af en toe wat regenspetters), fabriek bekeken. Ik zou er niets van moeten hebben, van dat kitscherige spul, maar duur is het wel, ongelooflijk. Alles wordt met de hand gemaakt en beschilderd.

098 Porceleinfabriek     099 Porceleinfabriek   102 Porceleinfabriek

Porceleinfabriek in Meissen (alles met de hand gemaakt)

Na aankomst op de prima camping in Kötitz/Coswig, 20 km voor Dresden - het is inmiddels mooi weer met een zonnetje - nog even naar een ander stadje iets verderop geweest, Radebeul, waar Karl May, ja die van Witte Veder en alle indianenverhalen, heeft gewoond en gewerkt. Een heus museum met prachtige originele kledij, oorspronkelijke exemplaren van zijn boeken etc. Heel aardig.

103 Radebeul, Karl May Museum          104 Radebeul, Karl May Museum

Karl May museum in Radebeul

Wat te eten gehaald en terug naar de camping. Al met al toch nog 67 km gereden vandaag. 's Avonds spetters, koud en veel wind. Morgen vanaf de camping op en neer naar Dresden.

De dag in cijfers: weg om 9.00, stop om 15.30 = 6.30 uur; rijtijd 4 uur; 67 km gereden.

Zaterdag 11 juni / Dresden

Lekker uitgeslapen tot half acht. Om negen uur naar Dresden, naar de Altstadt; ongeveer een uur fietsen (19 km). Wat een enorme verzameling oude gebouwen, die vroeger een rijkdom moeten hebben vertegenwoordigd van jewelste: Semper Oper (niet bezocht vanwege de lange wachttijden; wel kaarten die een idee geven van het prachtige interieur), de sinds kort geheel gerestaureerde Frauenkirche, Zwinger, Kathedraal enz.

106 Dresden, Schloss & Hausmannsturm111 Staats Academie voor beeldende kunst110 Brühlische Terrasse

Schloss en Hausmannsturm     -     Staatsacademie     -       Brühlische Terrasse

Veel gebouwen uit zandsteen, dus veel zwart gekleurd door de milieuvervuiling. Eind februari 1945 - toen de oorlog in feite was afgelopen - is toch nog heel veel plat gebombardeerd door de geallieerden (zinloos geweld bestond toen ook al). In de DDR-tijd is niet veel gedaan aan herstel, want het regime koos voor huizenbouw in plaats van herstel van dergelijke kapitalistische erfstukken. Naar museum voor moderne kunst geweest: dat is hier van 1890-1925!!). Geen moer aan.

114 Puinhoop uit 1945     113 Frauenkirche     119 Oud- en nieuwbouw

Ruïnes uit 1945  -  De gerestaureerde Frauenkirche  -  Oud- en Nieuwbouw

123 Zwinger     122 Zwinger     124 Zwinger

Zwinger, “meesterwerk” van de barokke bouwkunst

Plein met de Semper 125 Semper Oper en Trabi SafariOper en Trabi Safari126 Trabi Safari

Wel leuk om te zien: Trabi Safari; met een originele Trabant - inmiddels een collectors item - een sightseeing door Dresden.

Om 15.00 uur weer terug gefietst, met een biertje bij de Windmühle. Morgen naar Tsjechië. Route gelezen: een paar aardige dingen onderweg. Königstein wellicht als pauzeplek, maar geen overnachting en een dag verblijf waard (denk ik nu), zoals me werd aanbevolen. Het Tsjechisch woordenboek ligt inmiddels klaar. Vanavond maar alvast wat meest gebruikte woorden opzoeken, zodat ik ze in ieder geval kan aanwijzen.

Zondag 12 juni / Kötitz - Brná

Weer vroeg uit de veren, ontbijten op het ressas bij de kantine van de camping en om half acht op weg naar Tsjechië. Mooi weer, lekker zonnetje, af en toe een wolk, niet te warm. Eerst weer naar Dresden.

127 Coswig/Kötitz, even ontbijten en dan ... op naar Tsjechië!Ontbijten en op weg naar Tsjechië Laatste blik op 128 Dag, DresdenDresden

129 133 137

Tot aan de grens met Tsjechië een prima route en prachtige uitkijken. Na Dresden is de Elbe en zijn omgeving pas op z'n mooist, met hoge zandstenen bergwanden met bossen, enorme kastelen en landhuizen, lieflijke dorpjes en het panorama met de treinen die er doorheen rijden doen denken aan een modelspoorbaan van Märklin.

129 Das Blaue Wunder, stalen brug uit 1893 over de Elbe bij Dresden133 Langs de Elbe bij Zeichen137 Elbe Sandstein Gebirge

Pauze in Pirna (kerk bezocht) en lunchpauze in Königstein.

131 Pauze in Pirna135 Festung Königstein (op de top)

Pirna

Festung Königstein (op de top)

En het begint te betrekken. Bij de grens aan de overkant van de Elbe bij Schmilka begint aan de Tsjechische kant meteen de prullariaverkoop in rijen marktkramen met bussen en hordes toeristen. Aan mijn kant geen grenspost, alleen 2 borden.

139 Grens bij SchmilkaGrensovergang bij Schmilka Tsjechië!!!140 Tsjechië!!!

Na de grens zijn de paden ineens erg slecht en is de bewegwijzering abominabel (meteen een vreselijke steile klim voor noppes genomen door verkeerd terijden!!). En een groot stuk over de gewone, drukke weg. En af en toe wat regen. In Děčín - inmiddels mooi weer en redelijk warm - me een rotje gezocht naar een werkende flappentapper om Kronen te halen. Voor de zekerheid eerst maar even voor 50 euro gewisseld in een hotel. Om half vijf op een kleine camping na Ustí, in Brná gestopt na weer zo'n 128 km (daar m'n eerste echte Pils genuttigd!!).

143 Brná (even voorbij Střekov), de eerste PILSBrná, camping met m'n eerste echte PILS!144 Brná

Nou ja camping; het is een botenhuis met een landje; met een vreselijk simpele was-/douchegelegenheid, maar niet duur (overnachting + blik bier van de zaak voor 200 kronen, omgerekend 6,5 euro). Er stonden nog drie Duitse mensen (2 m + 1 v), die met kano's de Moldau en Elbe afzakten. Ze waren van een kanovereniging en "Wir haben nichts mit einander". Dat bleek ook letterlijk zo. We zouden met z'n vieren naar een aanbevolen restaurant gaan, maar om half acht hadden ze daar de keuken al gesloten!! Dus eigen voer nuttigen. De mannen begonnen hun eigen potje te koken en de vrouw bleef voor haar tent een boek lezen, want ze had kennelijk niets te eten bij zich. Pas toen ik vroeg of zij niet mee at, vroegen de mannen haar te eten!! Overigens, heel aardige lui, gezellig mee zitten kwaken. Zowel achter de camping langs als aan de overkant van de rivier een constante stroom van auto's en treinen. Het zou wel eens een lawaaierige nacht kunnen worden, dus 's nachts de oordoppen in!.

De dag in cijfers: weg om 7.30, stop om 16.30 = 9.00 uur; rijtijd 6.33 uur; 128 km gereden.

Maandag 13 juni / Brná - Veltrusy

Het lawaai de afgelopen nacht viel erg mee. Om zes uur opgestaan (even wat regen) en gepakt en ontbeten in het zonnetje. Om een uur of acht weg en in het eerste het beste dorp brood en kaasjes gekocht voor tussen de middag. De route is heel slecht bewegwijzerd. Alleen goed op de paden langs de Elbe zelf, maar dat is niet zo moeilijk. Vandaag veel grote wegen met druk verkeer; geen bordje gezien, dus alleen op de kaart rijden. Lezen van de routebeschrijving van achter naar voren (ik rij stroomopwaarts, terwijl de routebeschrijving stroomafwaarts is) is geen doen. In Litoměřice koffie gedronken en een lippenstiftje gekocht tegen de droge lippen.

146 Litoměřice   Litoměřice                                             Oorlogsmonument in Terezín148 Voormalig vernietigingskamp Terezín

In Terezín bij het herinneringsmonument (het voormalige Duitse Teresiënstadt was een vernietigingskamp in de oorlog) een groep fietsende Oostenrijkers ontmoet. Ze waren vol bewondering over mijn tocht tot daar en het vervolg. Zij maakten ook een grote tocht van Linz naar Hamburg (meen ik), maar wel met de bagage in de bus; de Sonntagsfahrer!! In Roudnice (en daarna) flink verkeerd gereden. Dat betekent dan ook meteen heel veel heuvels. In kilometers misschien wat afgesneden, maar het koste onnodig heel veel energie!!

150 Mělník(laag) In Mělník toch omhoog gereden (zeer zware klim!) om van bovenaf de samenkomst van Elbe en Moldau te 151 Mělník(hoog)zien.

152 Mělník, samenkomst Elbe en Moldau   Deze bult was dus mijn eigen schuld!

153 Centrale plein Mělník   Melnik, waar Elbe en Moldau samenkomen

In Mělník wat foto's gemaakt, even een ijsje gegeten en weer verder.

Na het stadje Mlčechvosty moet ik over een vreselijk drukke weg, vol met vrachtverkeer op weg naar de snelweg. Helm op en hopen dat ze me niet van de sokkel rijden. Ook nog eens een zware klim!! Maar ... de afslag naar Vepřek kan ik niet vinden. Sta ik ineens op de afrit van de snelweg! Terug dus en opnieuw proberen. Voor een tweede keer die klote helling in dat drukke verkeer. Weer niets!! Wéér terug en gevraagd. Gelukkig is er een Engels sprekende Tsjech die voor mij de weg kan vragen. Er moet een zandpad zijn links, met een blokkering zodat auto's er niet in kunnen. Voor de derde keer die kl...e helling in dat drukke verkeer. Die man rijdt mij voor naar de bedoelde plek. En ja hoor, daar is het zandpad. G.z.d. Even later een wel heel erg steile afdeling over grind met diepe groeven van het regenwater. Langzaam probeer ik het, maar ga uiteindelijk toch op m'n plaat. In het plaatsje Vepřek komend zie ik toch een geasfalteerde weg van rechts komen!! Had ik dan toch die vermeende afrit op moeten rijden en linksaf het dorp in gemoeten?? Ik zal het nooit meer weten. Uiteindelijk om kwart voor vijf bij Veltrusy op een camping gestopt (staat niet op de kaart): camping OBORA.

LET OP: in het Tsjechische woordenboek op blz. 61 wordt die genoemd onder het hoofdstuk "Vragen onderweg: overnachten": Waar ligt de camping "Obora"? Kde je, prosim, kempink "Obora"? Wat een toeval, niet?!

Stille camping, heel aardige mensen, nog 2 Nederlandse echtparen met caravan. In het restaurant een soort uitsmijter gegeten. Eten en drinken is hier wel heel erg goedkoop!

De dag in cijfers: weg om 8.00, stop om 16.45 = 8.45 uur; rijtijd 5.40 uur; 104 km gereden.

156 Veltrusy aan de MoldauNa een mooie zonnige dag (alleen wel veel harde wind tegen gehad) een prachtige windstille avond en een mooie zonsondergang met een whiskytje. Tijd voor een overpeinzing: "Is het het allemaal waard?" Antwoord: "Op de fiets veel JA, soms NEE. Maar op de camping, na een biertje, eten en een zonsondergang met een whiskytje in de hand aan de Moldau, is de overall conclusie: JA!

Dinsdag 14 juni / Veltrusy - Praag

Om negen uur werd het ontbijt (1,5 euro) geserveerd. Samen met een Hollands stel gegeten. Wat een sukkel die vent!! Zegt ie: "Wat heeft Tsjechië nou voor speciaals? Nederland heeft tulpen en kaas, België patat en Duitsland bier en braadworst. Maar Tsjechië, wat heeft dat nou?". Wat moet je daar nou op zeggen??

Om 10.00 uur weg. De routebeschrijving gaf 2 mogelijkheden voor een bepaald stuk van het traject. Of met een omweg door het pittige heuvellandschap of vlak langs het water van de Moldau; dat laatste wordt afgeraden voor fietsen met volle bepakking. Toch gegokt op de laatste mogelijkheid. Het bleek inderdaad behoorlijk link: smal pad (minder dan een meter), veel hobbels, boomwortels en stenen, gras en brandnetels en soms op maar 50 cm van de rand, met 3 meter dieper het water van de Moldau.

157 Afgeraden voor fietsen met bepakking! Vlak langs de Moldau bij Libčice  Niet geschikt voor fietsen met bepakking

Maar "Ich habe es geschafft!!"158 PRAAG !! Camp Dana Troja

Na 33 km - met nog een paar erg slechte paden - de camping in Praag bereikt, in het voorstadje Troja: Autocamp Dana Troja.

Prima weertje, biertje erbij + een biertje gedronken met een Brits pensionado-echtpaar dat al vanaf september 2004 met de camper rondtrekt, kleren in de wasmachine (verzorgd door de camping!). 's Avonds gegeten in een uitstekend restaurant niet ver van de camping en uitvlooien wat in Praag te gaan bekijken.

De dag in cijfers: weg om 10.00, stop om 12.30 = 2.30 uur; rijtijd 2 uur; 33 km gereden.

De tweede etappe is nu volbracht met deze Elbe route tot aan Praag!!: 1491 km gereden!! Volgens mijn berekeningen vooraf zou het tot aan Praag 1287 moet zijn; dus 204 km meer gereden; zullen de omwegen en het draaien en keren bij verkeerd rijden wel zijn + uitstapjes + plaatsen in voor boodschappen e.d..

Woensdag 15 juni / Praag

Het regent de hele nacht en dag, helaas! Plenzen en miezer. Na ontbijt toch maar de regenkleding aan en met de tram naar de stad. Daar loop je dan in je regenpak op de beroemde Karelsbrücke op weg naar de Praagse Burcht! Vandaag maar vooral de buiten het centrum liggende dingen zoals die burcht en omgeving bekeken, plus de Loreta kerk. Wat een enorme rijkdom ligt daar verzameld!! Geschonken door de gelovigen of betaald in de handel in aflaten (waar Lüther zo tegen te keer ging!)? In die wijk is ook "Het Gouden Straatje", alwaar Franz Kafka heeft gewoond. Bezoekje gebracht aan het Franz Kafka café, kaarten verstuurd en mijn 3e mailverslag gemaakt.

160 Loreta Kerk     159 Jugendstil     161 Praagse Burcht

Loreta Kerk Praag        -         Jugendstil         -          Praagse Burcht

162 St. Vitus Kathedraal    Sint Vitus Kathedraal   164 St. Vitus Kathedraal

166 Het Gouden straatje                  167 Franz Kafka Café

Het 'Gouden Straatje' met het Franz Kafka Café

170 Uitzicht over Praag171 Karlsbrücke173 Karlsbrücke in de regen

Uitzicht over een verregend Praag met een uitgestorven Karlsbrücke

(Voor alle foto’s van deze dag: zie het album 2a van PRAAG).

Daarna wat gegeten in de stad (biefstuk) en terug naar de camping. Dagboek bijwerken en info over de stad doorgenomen voor de volgende dag in Praag. Lekkere borrel als slaapmutsje en naar bed. Morgen hopelijk mooi weer.

Donderdag 16 juni / Praag

175 Gelukkig!! Prachtig weer!!  En inderdaad: stralend weer en warm!!

Deze dag de stad verder verkend. Om 10 uur met de tram weer naar de stad. Halverwege uitgestapt om het Prmyslový Palác (soort Jaarbeursgebouwen) te bekijken.

176 Prmyslový Palác (Jaarbeursgebouwen)    177 Prmyslový Palác (Jaarbeursgebouwen)

Prmyslový Palác (Jaarbeursgebouwen)

Daarna verder de stad in. Karlsbrücke, maar nu met een lekker zonnetje en een gezellige drukte. Prachtige gebouwen, rijk voorzien van ornamenten, waar onze Amsterdamse koopmanshuizen bij in het niet vallen, rijke winkelstraten. Gezellig drukke grote markt met veel terrassen en muziek. Zie de foto's.

178 Karlsbrücke; vandaag met een gezellige drukte (heel anders dan gisteren!   180 Karlsbrücke, ik wens dat ...   182 Karlsbrücke

Karlsbrücke (3x)

184 De kerktorens van PraagEnkele van de vele Praagse kerktorens

Het Oude Stadsplein / Staroměstské Náměstí met

185 Staroměstské Náměstí, het grote centrale plein   186 Astronomische klok   187 Staroměstské Náměstí

de Týnkerk, de >500 jaar oude astronomische klok, het plein,

190 Nicolaaskerk189 Raadhuis191 Lunchtijd

de Nicolaaskerk, het Raadhuis en een terrasje (lunchtijd)

193 Trendy winkelstraat Pařížská     196 Bohemian Cristal     194 Trendy winkelstraat Pařížská

Prachtige panden in de meest trendy winkelstraat Pařížská, in de Oude Stad

Museum voor moderne kunst bezocht, met name gericht op het Tsjechisch kubisme, in een gebouw dat genoemd wordt "In de Zwarte Moeder Gods".

197 Tsjechisch kubisme: Dům U Černé Matky Boží (Huis met de Zwarte Madonna; hoek gevel)Dům U Černé Matky Boží (Huis met de Zwarte Madonna; hoek gevel), met museumwinkel198 Kubistische gebruiksartiekelen

205 Nog meer Tsjechisch kubisme   206 en andere moderne architectuur: Tančící dům (Het dansende huis)   208 Gebouw van de Kunstzinnige Vereniging Mánes in Bauhaus stijl

Nog meer kubisme en andere moderne architectuur: (midden) Tančící dům (Het dansende huis) en (rechts) het gebouw van de Kunstzinnige Vereniging Mánes in Bauhaus stijl

199 Hèt meest aansprekende gebouw in Jugendstil, het Gemeentehuis (Obecní Dům)   Hèt meest aansprekende gebouw in Jugendstil, het Gemeentehuis (Obecní Dům)200 Obecní Dům

202 Wenceslasplein  Het beroemde Wenceslasplein (dé winkelboulevard), met Grand Hotel “Evropa” (rechts)203 Grand Hotel Evreupa, aan het Wenceslasplein

Na wat eten op het grote centrale marktplein aan het eind van de dag terug naar de camping om in te pakken voor de volgende fietsdagen. Mooie en gezellige stad. Zeer de moeite waard om nog eens met z'n tweeën heen te gaan.

209 Afscheid van Praag en de Britse buren 'tot ziens'Afscheidsborrel met de Britse buren   Wellicht tot ziens?

(Voor alle foto’s van deze dag: zie het album 2a van PRAAG).